. ر. ک: تونی، دیویس، اومانیسم، ص 171؛ Abbagnano، Nicola، Ibld.

 . Abbagnano , Nicola , Ibid.

 . Ibid.

 . Abbagnano، Nicola، Ibld.

 . آربلاستر می نویسد: براساس اومانیسم اراده و خواست بشر ارزش اصلی بلکه منبع ارزشگذاری محسوب شده و ارزشهای دینی که در عالم اعلا تعیین می شوند تا سر حد اراده انسانی سقوط می کند. آربلاستر، آنتونی، ظهور و سقوط لیبرالیسم، ص 140.

 . لالاند، آندره، همان.

 . Ibid.

 . مقصود از یگانگی اعتقاد به توحید مطرح شده از سوی فرقه پروتستان در برابر اعتقاد به تثلیث مطرح شده از سوی کلیسای کاتولیک است و نوعی تفسیر جدید از مسیحیت به شمار می آید که در صدد تهی ساختن دین از محتوای واقعی آن است. 

 . مقصود از یگانه گرایی یا توحید، اعتقاد به توحید مطرح شده از سوی فرقه پروتستان، در برابر اعتقاد به تثلیث مطرح شده از سوی کلیسای کاتولیک است و نوعی تفسیر جدید از مسیحیت بود که با ظاهر عبارات متون مقدس ناسازگار و از دید دانشمندان مسیحی تهی ساختن دین از محتوای واقعی آن به شمار می‌ایمد. و به طور کلی این واژه متضمن نوعی آزادی از آموزه‌های الهیاتی بود.

 . کاسیرر، ارنست، فلسفه روشنگری، ترجمه ید الله موقن، ص 210.

 . احمدی، بابک، معمای مدرنیته، ص 111؛ دیویس، تونیس، همان، ص 36.

 . همان، ص 20.

 . همان، ص 9، 54، 64 و 84.

 . فولادوند، عزت الله؛ سیر اناسن شناسی در فلسفه‌ غرب از یونان تاکنون، نگاه حوزه، ش 53 ـ 54، ص 104 ـ111.

 . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 1، ص 116و170.

 . همان، ص 94.

 . سوره عصر، آیات 2 ـ 3.



موضوع :